![]() |
| Deportees returned during harvest time, James Nachtwey, 1999, Kosovo Geraadpleegd op 7 oktober 2012 http://www.jamesnachtwey.com/ |
James Nachtwey is één van de meest invloedrijkste Amerikaanse fotografen van deze eeuw. Eerder nam hij al vele adembenemende foto's van schokkende onderwerpen. Deze foto werd gemaakt wanneer de vluchtelingen terug keerden naar hun huizen.
Onderwerp: een persoon met zeisen en een gammel gebouwd huis
Affect: droevige, grimmige foto, koud, armoedig
Product:
- Materiaal: afbeelding, fototoestel (Nikon)
- Techniek: /
- Beeldaspect: van laag getrokken, enkel de achterkant van de persoon is zichtbaar, enkel zwarte, witte en grijze tinten, de zeisen springen in het oog doordat ze veel schaduw hebben, schuin beeld.
Het is een droevige en grimmige foto die volgens mij de realiteit goed weergeeft. Omdat de foto enkel zwarte, witte en grijze tinten heeft, en de zeisen extra worden benadrukt door de schaduwen, voel je een koude sfeer over de foto. De foto is recht getrokken, maar toch is er een schuin beeld, dit wil zeggen dat het landschap schuin afhelt.
Plastisch Beeld
Yannick Kokkelenberg is een persoonlijke kennis en maakte het het plastische werk van Herman Brood voor mijn vriend. Hij heeft dit gemaakt toen mijn vriend alleen ging wonen.
Onderwerp: Herman Brood
Affect: plezierig, stoer, afwezigheid
Product:
- Materiaal: verschillende kleuren papier
- Techniek: verschillende kleuren papier in laagjes op elkaar leggen, zo bekomt men verschillende kleuren schaduwen
- Beeldaspect: slechts kleine stukjes papier, een zekere nonchalance, veel lijnen weggelaten die we toch kunnen zien.
Dit plastische zelfportret van Herman Brood geeft een plezierig en stoer gevoel door het gebruik van gekleurd maar vooral zwart papier. Er rust een zekere nonchalance op het werk door het weglaten van enkele lijnen. Net die afwezigheid zet aan tot zelf iets te zien in het werk, je moet de afwezige lijnen zelf plaatsen.
Kunstwerken (2D)
![]() |
| Party - Gherard Richter, 150 x 182cm, 1963 Museum Frieder Burda Geraadpleegd op 7 oktober 2012 http://www.gerhard-richter.com/ |
Dit schilderij werd gemaakt in 1963, net na de oorlog. De Poolse Gerhard Richter werkte zelf veel in Duitsland aan zijn kunst. Het werk werd gebruikt door de Duitsers om de mensen de oorlog snel te doen vergeten. .
Onderwerp: vier dames en een heer gezellig uit
Affect: tegenstrijdigheid door zowel plezierige als lugubere tonen
Product:
- Materiaal: olieverf, nagels, koorden en krantenpapier
- Techniek: met een dikke kwast en veel schaduwen
- Beeldaspect: grove structuren, realistische beelden, slechts enkele elementen gekleurd.
In dit schilderij kan je duidelijk zien hoe de kunstenaar met verschillende materialen heeft gewerkt. Deze materialen geven een extra betekenis aan het schilderij. Zo werkte men men grove structuren - de oorlog - op een gezellig tafereel. Er heerst ook een zekere tegenstrijdigheid door het leuke, het plezier dat de mensen beleven, en het lugubere, het bloed dat ze drinken. De kunstenaar gaf enkele elementen, zoals de benen en het bloed, kleur. Dit versterkt ook weer het affect.
![]() |
| A bold bluf, Cassius Marcellus Coolidge, 1909, geraadpleegd op 6 oktober 2012 http://www.dogsplayingpoker.org/gallery/coolidge/a_bold_bluff.html |
Coolidge is een Amerikaanse kunstenaar uit de 19e eeuw die vooral honden in het menselijk leven schilderde. Hij had graag een komische noot in zijn werken. Dit is een deel van de vele werken uit een reeks van de pokerende honden. Hij gaf het werk oorspronkelijk de naam 'Judge St.Bernard Stands Pat On Nothing'. Deze naam werd achteraf aangepast.
Onderwerp: verschillende honden die poker spelen
Affect: gezelligheid, warmte, vertrouwde gevoelens
Product:
- Materiaal: olieverf
- Techniek: zeer fijne techniek
- Beeldaspect: veel warme elementen en kleuren, heel gedetailleerd, fijne structuur, druk gevuld werk.
Het is een gezellig en vertrouwd schilderij door de warme tinten en huiselijke sfeer. Er zit een leuke komische noot in door de honden menselijke eigenschappen te geven. Kortom, het is een ontspannend schilderij met oog voor detail.
Kunstwerk (3D)
Jacques Lalaing was een Belgische beeldhouwer die leefde van 1858 tot 1917. Hij schonk dit beeld aan het MSK.
Onderwerp: twee tijgers in een gevecht met een hinde
Affect: moordlustigheid, woede, nietigheid
Product:
- Materiaal: brons
- Techniek: gegoten
- Beeldaspect: veel begeging, vloeiende lijnen, horizontaal werk
Dit beeld roept een ruwe, moordlustige wereld op met veel woede waarin de sterkste overleeft. De tijgers en hinde zijn vervaardigt uit brons. Het is een vrij plat en horizontaal uitgewerkt beeld met vloeiende lijnen en veel beweging.
![]() |
| Tijgers betwisten een prooi - Jacques Lalaing, 1910, MSK, geraadpleegd op 7 oktober 2012 http://www.europeana.eu/portal/record/04101/E018585FEE6C2814BA2EC761ED0BC41DCB74CD4E.html |




Heel mooi dat je een van mijn favoriete beelden gefotografeerd hebt. Ik heb een bespreking geschreven over dat je via deze link kan lezen: http://catherineboone.blogspot.com/2016/05/gent-tijgers-in-het-citadelpark.html
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een heel mooie interessante blog om te lezen. Ik kom vast en zeker nog eens terug. Wens je nog veel schrijfs toe.
Groetjes
Catherine