zondag 11 november 2012

Lesvoorbereiding

Lesfiche plastische opvoeding
Knusser kan niet (totaalduur: 100')
                    LES 1 '50 
Lesbegin 20’
Sfeerschepping
Gezelligheid, warmte, liefde
ð  Korte omschrijving:
Gezelligheid, warmte, liefde opzoeken na een zware en vermoeiende activiteit.
ð  Probleemstelling: Wat zijn gezellige elementen om een kamer in te richten? Aan wat hebben leerlingen nood na een zware vermoeiende dag?
Inleiding
Ik zou deze les inleiden met een verhaal waarin de lln zich moeten inleven en een plaats moeten creëren waar ze graag zouden willen toekomen. Het verhaal leidt een vermoeiend en zwaar scenario in waarop de lln. een knus vervolg moeten maken. 
ð  Kunst- en beeldbeschouwing  
De leerlingen gaan na een inleidend verhaal een toepasselijke inrichting maken van een gezellige knusse kamer waarin ze zogezegd binnen kunnen kijken, een plaats maken waar ze graag willen binnenstappen. Hierbij lettend op kleurgebruik, compositie, perspectief en het 3D effect. Voorbeelden; gezellig huis, knus café, slaapkamer, ...


Inleidend verhaal:
        Donderdagochtend. Doorheen de grauwe schemer van de nacht zie je de  grijze wolken al door het wolkenveld priemen. Het heeft buiten gevroren dat het kraakt maar toch zei mama dat het nog wel te doen was met de fiets. Daar ga je dan. Wanneer je  naar buiten gaat, slaat de kou zich om je oren. Mama komt nog even melden dat je fietspartner ziek is en dat je alleen de kou moet trotseren. Na aankomst op school bemerk je net dat je je eten bent vergeten op de keukentafel. Na de slechte test van deze morgen heb je extra veel honger en wil je graag iets eten. Op het nippertje weet je nog een broodje te scoren, wat je een kwartier later, tijdens een zware les l.o. al weer zuur opbreekt. Als laatste les is er wiskunde, een vak dat je gewoonweg haat. Tijdens de laatste vijf minuten van die les zie je de wolken nog grijzer worden en breekt er opeens een zwaar onweer uit met lichte hagel en veel regen. Natuurlijk moet jij nog kei veel huiswerk maken tegen de volgende dag en kan je het je niet veroorloven te moeten wachten tot de bui overgaat. Daar ga je dan. De regen en wind snijden in je gezicht en op je handen. De hagel is bijna niet te ontwijken en slaat hard toe op je handen, die al snel blauwe verkleuringen beginnen te vertonen. Vijf meter voor je op je bestemming bent, kom je de oude buurvrouw van vroeger tegen die je absoluut nog iets moest zeggen. Je hebt helemaal geen zin om naar haar te luisteren maar je bent beleefd en luistert aandachtig. Na een kwartier uitleg over haar hondje Flori en een geheel nat kostuum, vertrek je eindelijk naar je warme, gezellige bestemming…

  • O: een kamer inrichten volgens een thema met verschillende materialen.
  • A: gezelligheid, warmte, liefde, ontspanning, rust.    
  • P: fotocollages, verschillende materialen met 3D effect
Opdrachtformulering
  §  Een kamer/plaats inrichten volgens een gezellig en warm thema aan de hand van fotocollages en andere materialen.
 
Lesmidden
Uitvoeringsfase 1
Ruimte binnen een kader creëren 30’:
Lln gaan eerst nadenken over een kamer die ze willen betreden en hun ideeën de omtrekken van de kader (die de kader rond het raam zal worden) op een A3 blad plaatsen. Binnen de kader gaan ze a.d.h.v. foto's of andere vlakke materialen, zonder reliëf een gezellige sfeer.  

  • M: foto’s, lijm, schaar, verschillende kleuren papier, plakband
  • T: collages          
  • BA: warme kleuren, realistische beelden, rust
Rust door statige vormen, donkere en warme kleuren, rechte lijnen door gebruik van realistische beelden, composities mogen niet té druk zijn (geeft gevoel van overweldiging ipv ontspanning)

            LES 2 ‘50
Uitvoeringsfase 2
Voorgrond maken ’15:
Nu gaan de leerlingen de voorgrond creëren, ze hebben hiervoor veel mogelijkheden, ze kunnen een ommuring maken, een houten effect creëren, … ze zijn hier vrij in. Door gebruik van verschillende elementen kunnen ze al lichte reliëftoetsen geven aan de voorgrond.

  • M: lijm, schaar, verschillende kleuren papier, plakband, 
  • T: licht reliëf creëren                
  • BA: ongelijke vormen, nonchalante compositie, realistische kleuren
Een realistische muur maken met lijm, schaar en papier. Door met plakband te werken, krijg je reliëf in de ongelijke vormen (= bakstenen) die een nonchalante compositie hebben.

 

Uitvoeringsfase 3
Kader maken met veel reliëf  ’15:
Als afwerking van het werk gaan ze een kader maken die veel reliëf heeft, dit om een duidelijk 3D effect te geven.

 

  • M: lijm, schaar, bruin papier, plakband
  • T: zeer duidelijk reliëf door plooiingen          
  • BA: donkere kleuren, realistische beelden                                                        Duidelijk reliëf door plooiingen met behulp van lijm en plakband. Strakheid door donkere en realistische kleuren.

 

Leseinde met besprekingsronde ’20:

De lln ruimen nu op, dit kan vrij snel gebeuren en verzamelen met hun werkjes in een kring. Het leek me wel fijn om de laatste les af te sluiten door de leerlingen met hun werkjes in een kring te laten zitten waarbij ze hun eigen creaties kunnen tonen, erbij zeggen wat ze voelden, wat hun ervaring was bij de opdracht, eventuele technieken die ze toepasten, enz. Dit zodat de lln kunnen leren van elkaar en elkaar beter leren kennen op een andere manier.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten