Lesfiche
plastische opvoeding
Knusser kan niet (totaalduur: 100')
|
||||||||||
LES 1 '50
Lesbegin 20’
|
||||||||||
Sfeerschepping
Gezelligheid,
warmte, liefde
|
ð
Korte omschrijving:
Gezelligheid, warmte, liefde opzoeken na een
zware en vermoeiende activiteit.
ð
Probleemstelling: Wat zijn gezellige elementen om een kamer in te richten? Aan wat hebben leerlingen nood na een zware vermoeiende dag?
|
|||||||||
Inleiding
Ik zou deze les
inleiden met een verhaal waarin de lln zich moeten inleven en een plaats moeten creëren waar ze graag zouden willen toekomen. Het verhaal leidt een vermoeiend en zwaar scenario in waarop de lln. een knus vervolg moeten maken.
|
ð
Kunst- en beeldbeschouwing
De leerlingen gaan na een inleidend verhaal een toepasselijke inrichting maken van een gezellige knusse kamer waarin ze zogezegd binnen kunnen kijken, een plaats maken waar ze graag willen binnenstappen. Hierbij lettend op kleurgebruik, compositie, perspectief en het 3D effect. Voorbeelden; gezellig huis, knus café, slaapkamer, ... Inleidend verhaal:
Donderdagochtend. Doorheen
de grauwe schemer van de nacht zie je de grijze wolken al door het wolkenveld priemen. Het
heeft buiten gevroren dat het kraakt maar toch zei mama dat het nog wel te doen
was met de fiets. Daar ga je dan. Wanneer je
naar buiten gaat, slaat de kou zich om je oren. Mama komt nog even
melden dat je fietspartner ziek is en dat je alleen de kou moet trotseren. Na aankomst
op school bemerk je net dat je je eten bent vergeten op de keukentafel. Na de
slechte test van deze morgen heb je extra veel honger en wil je graag iets
eten. Op het nippertje weet je nog een broodje te scoren, wat je een kwartier
later, tijdens een zware les l.o. al weer zuur opbreekt. Als laatste les is er
wiskunde, een vak dat je gewoonweg haat. Tijdens de laatste vijf minuten van
die les zie je de wolken nog grijzer worden en breekt er opeens een zwaar
onweer uit met lichte hagel en veel regen. Natuurlijk moet jij nog kei veel
huiswerk maken tegen de volgende dag en kan je het je niet veroorloven te
moeten wachten tot de bui overgaat. Daar ga je dan. De regen en wind snijden in
je gezicht en op je handen. De hagel is bijna niet te ontwijken en slaat hard
toe op je handen, die al snel blauwe verkleuringen beginnen te vertonen. Vijf meter
voor je op je bestemming bent, kom je de oude buurvrouw van vroeger tegen die
je absoluut nog iets moest zeggen. Je hebt helemaal geen zin om naar haar te
luisteren maar je bent beleefd en luistert aandachtig. Na een kwartier uitleg
over haar hondje Flori en een geheel nat kostuum, vertrek je eindelijk naar je
warme, gezellige bestemming…
|
|||||||||
Opdrachtformulering
|
§ Een kamer/plaats inrichten volgens een gezellig en warm thema
aan de hand van fotocollages en andere materialen.
|
|||||||||
Lesmidden
| ||||||||||
zondag 11 november 2012
Lesvoorbereiding
Labels:
PR1
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten